トークイベント参加のお知らせ/Participation in Talk Event

瀬戸内芸術祭2016の丹羽良徳個展「歴代町長に現町長を表敬訪問してもらう」のトークイベントに参加します。
http://benesse-artsite.jp/art/miyanoura-gallery6.html
日時:2016年9月3日(土)15:00-17:30
場所:宮浦ギャラリー六区(香川郡直島町
出演:丹羽良徳(アーティスト)、岸井大輔(劇作家)、F.アツミ(Art-Phil)

  • -

クロージングトーク 「〈まつりごと〉を上演する――幽霊と、祝祭の政治学
 祭事、あるいは政事。人類が科学の力によって近代的な世界観をつくるまで、公人が司る祭祀と政治は分けて考えることができないものだった。『歴代町長に現町長を表敬訪問してもらう』のなかで、公人、霊媒師、演出される幽霊との対面/対話をめぐる出来事が私たちに示唆するテーマとは、客観的に記述された歴史と超俗的な力によって上演される歴史の衝突と混融といえるかもしれない。摩訶不思議な魔法劇(Zauberposse)のように立ち現れる本作品は、どのようにリサーチされ、制作され、発表され、鑑賞されたのだろうか? あるいは本作品にとって、アーティストと現地の人々が対面/対話しながらつくる地域アート・プロジェクトの可能性とはどのようなものだったのだろうか?
 全国各地を遍歴しながら『人間の集団を素材とする』演劇のワークショップや勉強会を展開する岸井大輔(劇作家)と、丹羽良徳の共産主義シリーズをまとめたモノグラフ『歴史上歴史的に歴史的な共産主義の歴史』を出版したArt-PhilのF.アツミ(編集/批評)とともに、本作品および地域アート・プロジェクトにおける祭事/政事の諸側面について読み解き、さらにそこから浮かびあがる地域アート・プロジェクトの祝祭性と政治性について考えを深める。ついに幽霊をつかって公共へと介入しはじめた丹羽良徳は、私たちに何を問いかけている?

  • -

Participation in a talk event of Yoshinori Niwa's solo exhibition “Paying a Courtesy Call on the Incumbent Mayor by all His Predecessors in History,” Setouchi Triennale 2016 (Setouchi Art Festival) 2016.
http://benesse-artsite.jp/en/art/miyanoura-gallery6.html
Date: 15:00-17:30, September 3 (Sat), 2016
Place: Miyanoura Gallery 6 (Naoshima-cho, Kagawa-gun)
Guest: Yoshinori Niwa (artist), Kishii Daisuke (playwriter), F. Atsumi (Art-Phil)

  • -

Closing Talk Event “Performing ‘Rite’ ― Politics of Festival, featuring Specters”
  Rite and politics that public figure administrates were not separated before the modernized world view human beings built by their force of science. In “Paying a Courtesy Call on the Incumbent Mayor by all His Predecessors in History,”the event over the encounters and dialogues among a public figure, mystics, and arrangement of specters might implicate collision and merge of the histories that were written objectively and the ones performed by the transcendent force. How has the art work that appears like Magic Farce (Zauberposse) been researched, produced, presented and observed? Or what has been the potentialities of the community art project that artist produces through encounters and dialogues with local people?
  Inviting Daisuke Kishii (playwriter) organizing workshops and lectures of theatrical pieces “materializing human group” through his wandering over the country, and F. Atsumi (editor / critique) from Art-Phil that published “Historically Historic Historical History of Communism,” a monograph of Communism series by Yoshinori Niwa, the event tries to see multiple aspects of rite / politics of the art work and the community art project, and develop more the festival and politics of the community art project. What does Yoshinori Niwa questions us that now begins to intervene in the public, featuring specters?

  • -